کانون شماره 4 اهواز در سال 1364 در کوی اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز ، فعالیت خود را آغاز نمود.

ساختمان این مرکز که یکی از منازل ویلایی دانشگاه می باشد، برای بهره براری فرهنگی به کانون پرورش فکری واگذار گردید ( به صورت امانی).

این ساختمان به مساحت 12 متر مربع و داراری  دو سالن مطالعه برای برگزاری فعالیت های فرهنگی، دو اتاق برای تشکیل کلاسهای ادبی و هنری ،یک آبدار خانه ، یک انباری و یک سرویس بهداشتی می باشد.

همچنین این مرکز به یک باغچه اختصاصی و فضای سبز عمومی دسترسی نزدیک دارد.

فعالیت های فرهنگی، هنری و ادبی مرکز از همان سال تاسیس به صورت دایم برقرار گردیده و اعضای دختر و پسر کودک و نوجوان در روزهای تعیین شده در فعالیت های مرکز مشارکت داشته و دارند.

 هم اکنون این مرکز با داشتن مجموعه ای از   7839    جلد کتاب در بخش کودک و نوجوان و مرجع آماده خدمت به عزیزان می باشد.

خدمات مرکز:

-کارگاههای ادبی و هنری برای مخاطبین 6 تا 18 سال در فضای مجازی و کلاسهای برخط. کارگاه شعر وداستان و آموزش خط تحریری .

-اجرای فعالیتهای فرهنگی عمومی ویژه اعضای حقیقی و برخط.

-مرکز خدمات فراگیر ندارد.

روز و ساعت فعالیت: یک شیفت. از ساعت 8تا 13. همه روزه به جز ایام تعطیل

پرسنل: 1 مربی مسول. 1 مربی ادبی پاره وقت. 1 مربی خوشنویسی پاره وقت. 1 مربی نقاشی پاره وقت. 1 خدمات

شرایط عضویت: داشتن حداقل 6 سال تمام  تا پایان 17 سالگی

پرداخت شهریه : در حال حاضر تمام ثبت نام ها از طریق کا پی اف صورت می گیرد و شهریه متناسب با کلاس درخواستی عضو، متغیر است.

نشانی :اهواز. اتوبان گلستان. دانشکده علوم پزشکی. کوی استادان . نبش خیابان نرگس . مرکز 4 اهواز

تلفن ثابت : 33738279- 061

   مربی مسول: مرجان ظریفی

 

اخبار مرکز:

 

  • 1400/02/02 - 08:24
  • تعداد بازدید: 5722
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

برگزاری یازدهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان اندیمشک

یازدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان (آیینه‌های ناگهان) مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اندیمشک در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، محمدرضا رستم پور شاعر، منتقد ادبی و معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام، در این نشست گفت: تفاوت شاعر با دیگران در شاعرانه بیان کردن کلمات است، نوجوانان شاعر باید دقت کنند که هنگام سرودن دچار مستقیم گویی نشده و تفاوت شعر و سخن معمولی را دریابند که می‌توان در این باب به مواردی چون صور خیال، تصویر، موسیقی، ساختار متفاوت و فرم خاص، اشاره کرد.

او تأکید کرد: بخش عمده‌ای از مهارت و تلاش شاعر در مرحله‌ی بعد از خلق اثر و هنگام ویرایش، پالایش و حذف و اضافات، صرف می‌شود.

رستم پور با اشاره به این‌که توجه به عنصر ایجاز در بازنگری شعر ضروری ست و اثر باید با کمترین اما بهترین کلمات صیقل یابد، افزود: ایجاز به معنای کم گفتن نیست بلکه کمال این عنصر حیاتی در شعر این است که هر کلمه در جای خود بنشیند و به بهترین شکل از آن کار کشیده شود، و در واقع هر کلمه مسئولیت خویش را ایفا کند.

وی با تأکید بر این‌که یک شعر خوب، گفتنش ممکن است چند دقیقه طول بکشد اما ساختن و پرداختن و اصلاحش ماه‌ها تلاش شاعر را می‌طلبد، توضیح داد: کلمات مقدس هستند و نباید همه را یکجا هزینه کرد بلکه با توجه به فضای اثر ادبی، بهترینشان را گلچین کرد.

این شاعر و منتقد ادبی، با اعتقاد به اینکه مهم است بدانیم یک شعر فراتر از جنبه‌های ظاهری چه چیزی برای عرضه دارد، تأکید کرد: چیزی که شعر را سرپا نگه می‌دارد و ماندگار می‌کند حرفی ست که برای گفتن دارد.

باید توجه داشت که عناصری مثل تصویرسازی فضاسازی، تخیل، موسیقی بیرونی و درونی، فرم و ساختار شعر، همگی جلوه‌های بصری اثر هستند که با تمرین و مطالعه ارتقاء می‌یابند اما مخاطب اصلی شعر، پوسته‌ی تصویر و فضاسازی را کنار میزند تا به استخوان آن برسد، و در نهایت شعرِ به اصطلاح استخوان‌دار است که در جان او می‌نشیند و در ذهنش ماندگار می‌شود.

رستم پور در ادامه اذعان داشت: استخوان و لایه‌ی درونی شعر اندیشه نام دارد. باید بدانیم شاعری که قدرت تفکر دارد و شاعر کشف محسوب می‌شود می‌تواند با نگاه متفاوت خود مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد.

مؤلف کتاب «ضیافت زخم» در ادامه با اشاره به اینکه اگر هنگام سرودن، از تشبیه به استعاره برسیم می‌توانیم اثر حرفه‌ای‌تری را ارائه دهیم، گفت: شعرهای احمدرضا احمدی از نظر نگاه استعاری الگوی بسیار خوبی برای نوجوانان شاعر هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش ضمن تأکید بر اینکه قدمی که سهراب سپهری در مسیر پیوند نگاه عرفانی با شعر مدرن امروزی برداشت، می‌تواند توسط نسل امروز ادامه‌دار گشته و به تکامل برسد، تشریح کرد: شعر عرفانی نیاز به کشف و شهود و فکر کردن در مورد اشیاء، دارد. یک شاعر باید نگاهش را متفاوت کند و پدیده‌ها را از زاویه‌ی زندگی خود بیان کند.

او در پایان عنوان کرد: در شعر نوجوان و جوان امروز مقوله‌ی شناسنامه‌دار شدن و هویت بخشی به اثر بسیار اهمیت دارد که بی‌شک ماحصل نگاه خاص و تشخّص و تمایزی ست که شاعر برای اثر خویش قائل می‌شود.

بر اساس این گزارش ریحانه دهقانی، رومینا بیرانوندی، هستی نادرپور، فاطیما آرزم و مهسا ظهیری پور، ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش آثار خود پرداختند.

گفتنی است: یازدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان، با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا و حضور محمدرضا رستم پور شاعر و منتقد ادبی کشور، کارشناسان ادبی و فرهنگی، مربیان کانون سراسر استان و جمع گسترده‌ای از اعضای مراکز کانون شهرستان‌ اندیمشک در صفحه‌ی مجازی این انجمن، برگزار شد.

این رویداد مجازی ادبی با سرپرستی پوران الهی فر و با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت